Heippa ystävät! Oma kesä sujui sutjakkaasti osin lomalla, osin töissä, tuttu juttu varmaan monille? Pari kivaa kuulumista: toivottavasti olette huomanneet ”Lailasta Almaan – Suomalaisten naisten populaarimusiikin historia”, ks. https://intokustannus.fi/kirja/lailasta-almaan/, jossa meitsikin hyvin esillä.
Tietokirjaksi teos on ristiriitainen sikäli, että siinä niputetaan musiikin esittäjät ja musiikin tekijät samaan nippuun – mikä hämärtää omaa käsitystäni naisen subjektiudesta taiteessa ja musiikissa. Kiitos kuitenkin Anna-Elena Pääkkölä ja Tiina Käpylä sekä Into Kustannus duunistanne.
Valitettavasti monissa kirjaan liittyvissä julkisissa keskusteluissa ja esityksissä on painotettu musiikintekijänaisten vuotta 1995 – mitä ilmeisimmin monikansallisten levy-yhtiöiden pyynnöstä ja toiveesta – mutta itse painottaisin vuotta 1985, ja 1980-luvun alkupuolta, jolloin musiikin TEKIJÄNAISET meillä Suomessa, kuten mm. Maarit Hurmerinta, Liisa Tavi, Liisa Akimof, Tiina (Toni) Lähteenmäki, Kikke Heikkinen, Aija Puurtinen, Heli Luokkala, Maria Hänninen, Arja Taskinen (Heinäsirkka, Heinis) ja monet muut lähtivät kirjoittamaan, säveltämään, soittamaan itse tekemäänsä musiikkia omin käsin ja omin aivoin, ohi bisnessetien lupakyselyiden, musiikkimedioiden, ”rock-lehdistön”, bisnesmafian ja muiden portinvartijoiden suureksi harmiksi: me tytöt ja naiset halusimme tuolloin mukaan musiikkibisneksen rahanjakoon, ansaitsemaan tekijänoikeuskorvauksia, esitys- ja tuottajakorvauksia, Teosto- ja Gramex-siivuja. Tämähän täytyi yrittää estää keinolla millä hyvänsä! Musabisneksen ( =mm. levymyynti, tekijänoikeuskorvaukset) rahat ja valta kuuluivat tuolloin vain ja ainoastaan miehille. Ks. https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000003723313.html
On myös erittäin kyseenalaista väittää, että arvostamani muusikko Chisu (anteeksi vain, monikansallinen Warner) olisi 1. muusikkonainen Suomessa, joka olisi tuottanut omat kappaleensa: tämä ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Olen itse ollut paikalla jo 1980-luvulla, kun mm. Ilonan ja Gasoline Girlsin me naiset istuimme tiukasti JJ-studiolla Tampereella Juuso Nordlundin kanssa vääntämässä miksauspöydän nappuloita ja osallistuimme tiukasti tavaramme tuotantoon. Ei puhettakaan, että joku olisi meitä määräillyt.
Olen istunut jokaisen levymme (Gasoline Girls and Petrol Boys sekä Kikka Laitinen Co.- yhtyeeni) tuotantosessioissa alusta loppuun, alkaen biisieni demojen teosta (jotka olen itse tehnyt kotistudiolla tietokoneohjelmilla jo aikojen alusta) yhtyeiden sovitus-, treenaus-, äänitys-, miksaus- ja masterointisessioihin asti. Vahtinut jokaisen virvelin iskun, kitarasoolon, stemmalaulun, ja bassokulun. Jumalauta. Meitä tai minua ei saanut eikä saa studiosta pois millään!
Tähän toki joskus studiomiehet Silvennoisen Heikistä ja T.T.Oksalasta Juuso Nordlundiin ja Dan Tigerstedistä Risto Hemmiin ja Edu Kettuseen ovat saattaneet tuskastua, mutta heidän kanssaan yhteistyö on sujunut aina kunnioittavassa, kuuntelevassa ja arvostavassa ilmapiirissä. Ammattireiskat tietävät tämän: musiikintekijän ja bändin oma musa, rock, juttu, sitä ei sörkitä!
Yhtyeitteni hienot ja ammattitaitoiset muusikot ovat aina itse tienneet ja osanneet parhaiten sovittaa omat osuutensa: levy-yhtiösetää ei ole tähänkään toimintoon koskaan tarvittu. Piano-, Rhodes- ja Hammond-naisena olen tietenkin itse vastannut omista tekemisistäni studioissa. Stemmalaulut niin ikään olemme sovittaneet itse Kaija Kurki-Suonion, Kuivasmäen Minnan ja Lähteenmäen Tonin kanssa. Gasoline Girls and Petrol Boysien ensimmäisten levytyksien puhallinsovituksista vastasivat Kaija ja Minna itse Jykä Aholan kanssa, vaikka Muusikko-lehdessäkin irvailtiin, että tietävätkö ”tytöt” miten päin saksofoneja pidellään.
Summa summarun: viime kädessä mä olen itse ollut se lopullinen ja ”viimeinen” taiteellinen tuottaja kaikissa levytyksissä, demokraattisesti kuunnellen yhtyeitteni muusikoiden toiveita ja osaamista alkaen vuodesta 1986, kun yhtye Gasoline Girls and Petrol Boys perustettiin.
Taloudellinenkin tuottajuus on tuttua sekä 1990- ja 2000- lukujen useimmista levytyksistä. 1980-luvun Gasoline-levytykset maksoi toki Korjuksen Tapsa Rockadillosta ja 1992 ja 1996 Kikka Laitinen Co.- levytysten laskut maksoi AXR. Muutoin olen toiminut täysin itsenäisesti omien levy-yhtiöideni kautta, saaden jakelu- ja julkaisuapua indie-levy-yhtiöltä Humble House (Pekka Kähkönen) ja Emsalö Music (Topi Salmi ja Henri Nuorivaara). Tekijänoikeudet kustannusoikeuksia myöten olen voinut indie-heebojen kanssa pitää itse; ja tätä juuri arvostan – että se raha, jonka taiteilija-yrittäjä tekee, vaikka olisi nainen, päätyy takaisin työn tekijälle.
Usein muuten levyjen tiedotteetkin – faktapohjalta – ovat omista aivoista ja sormista lähteneet maailmalle, ilman markkinamiesten ylisanailua ja paskanjauhantaa. Ilmankos, ne harvoin ovat päätyneet ”rock-lehdistön” sivuille, kun niissä ei ole ole ollut hyvä-veli -verkoston leimaa tai monikansallisen levy-yhtiön logoa.
En myöskään voi kuvitella Maaritin tai Liisa Akimofin istuneen keittiön puolella lakkaamassa kynsiään kun heidän äänitteitään on tuotettu. Nämä ajatusharhat johtunevat siitä, että toimittajat ja tutkijat juoksevat kustantajien ja levy-yhtiöiden markkina- ja myyntiosastojen pakeille hakemaan informaatiota, jolloin itse asialle käy kuin Raamatulle: sen kirjoittavat valtaa ja rahaa hallitsevat bisnesten päättäjäsedät omasta pelottelu-, valta-, myynti- ja markkinointinäkökulmastaan. Harmillista. Perkele.
Siksipä. Kantsii tsekata Arja Ahon ja Anne Taskisen alias Heiniksen kirja ”Rockin korkeat korot”! Se on hieno ja oivaltava historiiikki naisten tekemästä musasta Suomessa. Emme edelleenkään saa unohtaa myöskään Anki Lindqvistiä ja hänen herkkiä tulkintojaan ja kappaleitaan – jestas, alkaen jo vuodesta 1966!!! Heinikselle terkut taivaaseen ja Arjalle Stadiin! Ks. https://fi.wikipedia.org/wiki/Rockin_korkeat_korot
Mun homma pyörii edelleen: mun ei tarvitse erikseen aloittaa ja ”lopettaa” kerran vuodessa tai kahdessa, kun koko elämä ja sydämen asenne on rock! Tsekkaa tuoreimman lätyn musavideot, joissa leijuu Patti Smithin henki ja asenne: Bengalin tiikeri https://www.youtube.com/watch?v=WKhsjJEWVas ja Humanitarius https://www.youtube.com/watch?v=SpqAIRyhwJY
Nykyisen yhtyeeni tuoreinta ”Parhaat 2000-2022” -levyä vielä saatavilla, 25 EUR/kpl, nimmarilla kotipostiin ja mun upeita öljyväriteoksia näytillä Galleria Ikkunassa, Trion alakerrassa Lahdessa nyt syksyn 2023 ajan. Tuu tsekkaamaan missä mennään ja nappaa joululahjaksi levy tai ihana teos ystävälle tai omaan kotiin. Näyttelystä tietoa, ks. https://www.facebook.com/profile.php?id=100092457333205
Mikä tärkeintä tässä äärioikeistolaisessa, rasistisessa, luontoa raiskaavassa ja rahaa palvovassa kylmässä ajassamme:
Keep on rockin’ and fighting for free, democratic, equal, fair, wise, peaceful, human, nature and animal loving Planet. Never give up! Let us not give power to money, – instead, give power to the good quiet and good human beings and nations who have not destroeyd our world. Peace, love and – rock’n roll!